Skip to main content

„ÁLL AZ ALKU?!” – az elvárások összhangja

Az emberek az élet minden területén alkukat kötnek, olyan bizalmi alkukat, ahol kimondott és
kimondatlan elvárásoknak és ígéreteknek megfelelő viselkedést és reakciókat rögzítenek
többnyire határozatlan időre.

Szerző: Melczer-Szabó Szilvia

Pszichológiai szerződés a munkahelyen

Az igazi elvárások gyakran nem az írott munkaszerződésben vannak, hanem a felvételi
folyamat során, a szereplők között informálisan létrejövő pszichológiai szerződésben. Ez egy
hallgatólagos megállapodás az egymással szembeni elvárásokról: melyik fél mit ad, és mit vár
el ezért cserébe.

 

Mikor belép valaki egy szervezetbe, akkor bizonyos elvárások, értékek jellemzik, amelyek
alapján munkahelyet választ, eldönti, hogy meddig és mekkora erőfeszítéssel hajlandó ott
dolgozni, hogyan viszonyul a szervezethez és munkatársaihoz. Ugyanakkor a szervezetet is
jellemzik értékek, elvárások, amelyek például a szervezeti kultúrában,
munkakörülményekben, ösztönzési rendszerben, kommunikáció, vezetés milyenségében
„érhetők tetten”.

A hirdetés már a pszichológiai szerződés része

Amikor a potenciális jelentkező a hirdetést olvassa, már elkezdi kialakítani az elvárásait,
átgondolni azt, hogy mit kellene azon a munkahelyen csinálnia. Az állásinterjún elhangzó
direkt és indirekt ígéretek mindkét fél részéről, bekerülnek a pszichológiai szerződésbe,
kölcsönösen kialakulnak az elvárások.

 

Azok a vállalatok ahol a pszichológiai szerződést komolyan veszik, (például, még az indirekt
ígéreteket is betartják) ahol nyíltan kommunikálják az elvárásokat minden területen
sikeresebbek.

Kommunikálni kell!

Talán a leglényegesebb dolog ezzel kapcsolatban az, hogy amit kimondunk, amit
megbeszélünk, az egyértelműbbé válik, direktebbé teszi a megállapodást.

 

Ma már szervezetpszichológia kutatások bizonyítják, hogy a pszichológia szerződés
teljesülési szintje határozza meg a munkavállalók elkötelezettségi szintjét és a kilépési
szándékának nagyságát.

Mit tehet ezért egy tudatos vezető?

Sérült és elhanyagolt munkahelyi kapcsolatokban dolgozni rendkívül nehéz, és nem is
hatékony. A vezető feladata, hogy rendszeresen felmérje a munkaviszony kapcsolatainak
állapotát. Ennek érdekében meghallgatja a kollégáit és erre visszatérően időt szán. Bátran és
hatékonyan kommunikál az egyéni és a csoportos elvárások pillanatnyi helyzetéről, helyet
teremtve az alku újraírására.

További olvasnivalók

További blog cikkek