Skip to main content

CEO Bár 2023.október

Beszélgető partner – vendégünk: Schweitzerné Hornicz Bernadett, a Manuál Divat Kft. tulajdonos ügyvezetője

A Karma kesztyű története a 80-as évek virágzó időszakából indult, amikor még állami giga vállalat szolgálta ki a megrendelői igényeket. A privatizációt követően a könnyűipari vállalkozások megsokasodtak, a nagyvállalat szétesett, de a nemzetközi kereslet megmaradt.

A kesztyűiparban tevékenykedő szülők döntöttek úgy, hogy a szakértelmükre támaszkodva érdemes céget alapítani és kiszolgálni a piaci keresletet. A nemzetközi piac húzta a cég fejlődését, s mivel minden hasznot visszaforgattak, nagyon hamar a négyszeresére nőtt a szervezet.

Szakértelem volt, viszont cégvezetői tudás hiányzott!
Erre a hiányra érkezett meg a fiatalabb generáció.

„Gyerekként belenevelődtünk a cég életébe, együtt dolgoztunk esténként és nyári munkában is a szülőkkel. Mivel azt az elvet vallottuk, hogy ha nem ismered a terméket, nem tudod eladni, ezért felnőttként tovább képeztem magunkat a könnyűipar és konkrétan a kesztyűs szakma terén. – emlékszik vissza a kezdetekre Betti. – Mire a szakmába beletanultam, világosan látszott, hogy nem a gyártásban van rám szükség, hanem az export/import, kereskedelmi külkapcsolatok terén. Így belevágtam a külkereskedelmi ügyintéző tanulmányokba, majd a külkereskedelmi közgazdász diplomát szereztem.”

Nehéz időszak volt, 70 főt foglalkoztattunk kockás papírral, 16 órás munkaidővel, mivel nem volt egyetlen számítógépünk sem.
Nehezen találta meg a helyét Betti és testvére is a cégben. Ellentétes tipusú emberek lévén nem volt könnyű, de az erős családi kötelék folyamatosan jelen volt. Az apa tudására támaszkodva, a fiatalok bátran új ötletekkel álltak elő.

S a sikeres generációváltás kulcsa pontosan ebben rejlik:

  • a komoly elvárások mellett
  • az apa nyitott volt az innovációra

„Az új ötleteket mindig megvitattuk, az apai bírálat, kritikai szemlélet nem maradt el, viszont sosem gáncsolt el egy ötletet sem. A mi dolgunk pedig az volt, hogy forrást találjunk rá.”

Hagyomány és innováció

Eredményes volt a tudatos gondolkodás a cégvezetés átadásáról még idejekorán. Új szerkezetben gondolkodtak a fiatalok, viszont a tradicionális gondolkodásra támaszkodtak, s mindkettőből a jót vették ki.

Az irány az volt, hogy a hagyományos termelési eljárásokat összeolvasztjuk az innovatív elképzelésekkel.

Tapasztalható a piacon is az átrendeződés, a generációváltás a könnyűipari területen, ami új trendek irányába való nyitást is jelenti.

A legnagyobb innovációt a covid hozta, mivel új utakat nyitott meg az értékesítés terén. 

Rendelkezünk még olyan tradicionális vevőkkel, akiknek postán levelezünk, tehát élünk az őskorban is, de már megnyitottuk a webáruházunkat is. Célkitűzésünk lett a gyorsabb kiszolgálás, az árukészlet csökkentése és a fenntarthatóság felépítése. Ekkor már saját márkánk is létezett: a Karma Kesztyű.

A két vonal ötvözése – a gyártói és a brand (saját márkatervezés) – is izgalmas kihívás volt, de akkor még nem gondoltuk mennyire kiszolgáltatottak vagyunk a külső körülményeknek: az ukrán-orosz háború hatása nyilvánvaló, de még a dunai vízállás, a meleg ősz is mind hatással van a cégre.

Mit üzensz azoknak, akik generációváltás előtt állnak?

A mi sikerünk kulcsa abban rejlik, hogy

  • többen vagyunk a problémamegoldásra,
  • meghallgatjuk, támogatjuk egymást,
  • szeretet, tisztelet mindig stabil alapot adott számunkra,
  • nem mentünk bele hibáztatásba, adok-kapok helyzetekbe,
  • tudjuk, mennyire megtérülő önazonosnak lenni, felvállalni, hogy nem minden dicshimnusz, 
  • fantasztikus nyitottnak lenni és rugalmasan reagálni az újra.

Mára még egy újabb generáció is megjelent a cégben, Betti lánya.

„Nem egyszerű megtalálni, mi az ami jól működik. Ami nálunk bevált, nem biztos, hogy a következő generációnál is működik. Ezt nem lehet megtanulni, érzésre kell csinálni!

Hinni kell benne és akkor meg lehet találni a megoldást mindenre! Fontos bátornak lenni és merni segítséget kérni!” – zárja a beszélgetést vendégünk.