Skip to main content

CEO Bár 2024.Február 28.

Vendég: Csirke Balázs, a Dél - Dunántúli Gépipari Klaszter elnöke, HR szakértő

Amiről szó lesz:

- Siker és kiválóság összefüggései
- A kiváló vezető ismérvei
- Érzékelhető változások a vezetésben a külső körülmények hatására
- A kiválóság stabil és változékony paraméterei
- Vezetői példaképek mintaértéke

CEO Bár 2024. februári alkalmával színes csapat gyűlt össze számos iparág képviseletében: IT szektor, gépgyártás, elektronika, építőipar, pályázatírás és marketing, valamint a villamosipar.

Minden sikeres cég mögött kiváló vezetők állnak?

A céges siker kívülről megtévesztő lehet. A kiválóság számomra azt jelenti, hogy a vezetőt az emberei követik és közös sikereket élnek át. De a céges sikerek mögött nem mindig áll egy elégedett csapat, pedig nagyon fontos lenne a munkatársak megelégedettsége is.

Barabás Albert László hálózatkutató ír A képlet című könyvében arról, hogy a sikernek vannak objektív paraméterei és szubjektív mutatói. Abban, hogy a siker szubjektív megélése mekkora, nagy szerepet játszik a környezettől kapott visszaigazolás. Ami lehet egy nívós díj elérése, de ennél sokkal fontosabb, hogy a szervezetnek kell éreznie a sikert! Ami arról is szól, hogy nem csupán teljesítettünk, hanem többek lettünk az úton! Picit tanultunk, fejlődtünk, mások lettünk, mint amikor elindultunk.

A tapasztalatom az, hogy a sikeres cégek mögött nem mindig kiváló vezetők állnak. – mondja ki az igazságot Balázs. Nem kizárólagos, de nagy mértékben jellemző ugyanis, hogy a fluktuáció sok esetben a vezető miatt következik be. Szoktuk mondani HR-es szakmában, hogy cégekhez mennek dolgozni és vezetőket hagynak ott az emberek. Ez erősen korrelál, hiszen ha egy cég sikeressége hosszabb távon fennáll kiválóság nélkül, ott előbb – utóbb a cég piaci előnyének, piaci pozíciójának a romlásához fog vezetni. Persze a piaci pozíció is számottevő, vannak tökéletlen piacok, ahol monopol helyzetben lehet sikeresnek maradni, de ahol sok a versenytárs, erős a verseny, ott a kiválóság jelentősége megsokszorozódik.

Mit értesz kiválóság alatt?

A legfontosabb számomra a tisztelet. A tisztelet arról szól, hogy teljesen mindegy, hogy kicsoda az a partner, akivel dolgozik a vezető, ehhez türelem és a másság tolerálása is társul.

Úgy gondolom, az első számú vezető korlátai határozzák meg a szervezet sikerét, ezért a kiválósághoz nyitottság és olyan problémafókusz társul, ami nem zár ki olyan lehetőségeket, amiről nem rendelkezünk információval.

A kiváló vezető transzparens. Ha nincs transzparencia az magával vonja, hogy az emberek elfojtják az igényeiket és ez keresztbe tudja fűrészelni egy szervezet célirányos haladását.

Milyen változásokat érzékelsz a vezetésben a külső körülmények hatására?

A kiválóságnak vannak definiciói mindenki számára, mindenkinek egyedi. Ez részben függ össze a piaci környezettel, hogyan változik a világ és hogy lehetünk eredményesebbek. Manapság ez napról-napra is megváltozhat, mint tapasztaljuk.

Stabilabb környezetben az olyan készségek kerülnek előtérbe, melyek az operatívabb, repetitívebb működést szolgálják, ezzel szemben egy nagyon volatilis, változó környezetben a kreativitás, és minden olyan kompetencia felértékelődik, ami a komfortzónából való kilépést segíti elő.

Manapság, egy volatilis, kiszámíthatatlan világban nagyon fontos a nyitottság, adaptivitás, flexibilitás
— és a kommunikációját is képes legyen igazítani a környezete szükségletéhez, új potenciális piacokhoz
— képes legyen tervezni, célokat kitűzni és értékelni, hogy a célok felé haladunk-e.

Hogy változott a KKV szektorban tevékenykedő vezetők működése az utóbbi években?

Trendként mutatkozik, hogy az elmúlt 10 évben pragmatikusabbak, piacérettebbek lettek a vezetők. Életszerűbb lett a működésük. Stratégiai tervezésben, üzletfejlesztésben ügyesebbek lettek., adaptívabbá, nyitottabbá és együttműködőbbé váltak.

Van esetleg vezetői példaképed?

Személyes tapasztalataimból több is van és igyekszem a nyomdokaikba lépni.

Néhány jellemzőjük:
— Akikre szeretnék hasonlítani, azoknak a kollégái munkatársak. Együtt dolgozunk a közös célokért. „Ha feladatod van számomra, gyere és én leszek a te asszisztensed és nem te az enyém.”- szoktam mondani. Abszolút csapatban, partnerségben gondolkodom.
— Nyitottság, tolerancia és türelem a mássággal szemben.
— Iránymutatást adtak.
— Transzparencia: úgy éreztem, hogy a közös munkánkat érintő dolgokból nem akar kizárni.
— Pozitív visszajelzés: az emberek ki vannak éhezve a pozitív visszajelzésre, nagyban motiválja őket.
— A nagyvonalúság sokat adott nekem személy szerint, hogy engedtek hibázni és pitiáner dolgokkal nem nyaggattak.

Szeretnék veletek egy idézetet megosztani, egy szufi költőtől Rumitól:

"Túl a helyes és a helytelen cselekedetektől vallott gondolatokon van egy rét. Ott várok rád.”

Ahogy minket is Balázs. A CEO Bár beszélgetései során úgy hiszem, megtaláljuk ezt a rétet és töltődünk egymás tapasztalataiból.

Ha le tudod vetkőzni az előítéleteid, és félre tudod tenni az elvárásaid, hogy kellene lennie a dolgoknak, és őszinte érdeklődéssel fordulni felém, ki vagyok én, akkor tudunk kapcsolódni.

Vezetőknek szerintem ez szép példa egy konkrét érték tekintetében. Biztos, több ilyen is van, de ez engem nagyon megérintett. – Balázs záró gondolata.

Köszönjük az értékes gondolatokat Balázsnak.

Gyere és légy része a nyitott beszélgetésnek is, amikor minden résztvevő megoszthatja a tapasztalatait.

Várunk a következő alkalomra Téged is!

Elolvasom a részleteket és regisztrálok!

Podcaston is meghallgatnád?

Meghallgatom!